امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://kosar5.cloob24.com
0

حضرت إدریس نبیّ(علیه السلام) صدّیق، نبیّ، صابر و صالح

حضرت إدریس نبیّ(علیه السلام) فرزند حضرت یارد (علیه السلام) و از نوادگان حضرت شیث پیامبر و با پنج واسطه به حضرت آدم(علیه السلام)می­ رسد، و یکی از أجداد حضرت نوح(علیه السلام) است. بیشتر مورّخان مدت عمر او را قبل از به آسمان رفتن یا بنابر قولی وفاتش، 365 سال گفته­ اند. بنابر روایات چهار نفر از انبیاء هم­چنان زنده هستند که دو نفر از آنان یعنی حضرت خضر(علیه السلام) و حضرت إلیاس(علیه السلام) بر روی زمین زندگی می­ کنند و دو نفرشان جناب حضرت إدریس(علیه السلام) و حضرت عیسى(علیه السلام) در آسمان­ اند.
 

حضرت إدریس نبیّ(علیه السلام)در قرآن کریم

از جمله پیامبرانی که نام وی در قرآن کریم آمده حضرت إدریس (علیه السلام) است. نام حضرت إدریس نبیّ(علیه السلام) دو بار در قرآن آمده‏ و با اوصاف صدّیق، نبیّ، صابر و صالح از او تکریم شده است.
امام صادق(ع)به نقل از پیامبر اسلام(ص)فرمود: «أُخنُوخ»، نام عبری همان حضرت إدریس (علیه السلام) است که در تورات آمده، و به یونانی؛ هُرمُس حکیم، هُرمُس هرامسه، إرمیس و طرمیس نامگذاری شده است. نسب حضرت إدریس (علیه السلام) با پنج واسطه بهحضرت آدم(علیه السلام) می­ رسد، به این ترتیب:
برخی محل تولد و زندگانی حضرت إدریس (علیه السلام) را شهر بابِل دانسته‌اند، و مورّخانی دیگر گفته­ اند: او در مصر به دنیا آمده است. اما درباره محل زندگی وی، بنابر روایتی، او نزدیک کوفه در مکان فعلى مسجد سَهله مى‏ زیست. در منابع مسلمانان (که ظاهراً بر گرفته از تورات است) دو دیدگاه پیرامون عمر حضرت إدریس (علیه السلام) وجود دارد: دیدگاه اول این‌ که؛ وی وفات کرده، اما دیدگاه دوم می‌گوید او به آسمان رفته است. در این‌ که قبل از فوت یا رفتن به آسمان، چند سال زندگی کرده است، اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر مورّخان مدت عمر او را 365 سال گفته‌اند.


صفات و ویژگی­های 
حضرت إدریس نبیّ(علیه السلام)

او یکی از پنج پیامبری است که به زبان سریانی سخن می­ گفتند که عبارتند از: آدم، شیث، ادریس، نوح و ابراهیم. حضرت إدریس (علیه السلام) بعد از حضرت آدم(ع)، اولین پیامبر مرسل، و اولین کسی بود که در میان نسل حضرت آدم(ع) دارای مقام نبوّت شد. اولین کسی بود که با قلم، خط نوشت. اولین کسی بود که هنر خیاطی می­ دانست و در هنگام خیاطی ذکر تسبیح، تهلیل، تکبیر و لاإله إلاالله را بر زبان جاری می‌ساخت، وی شیوه دوختن لباس را به دیگران آموخت در حالی که قبل از ایشان، مردم براى پوشش بدن خود از پوست حیوانات استفاده می‌کردند. او اولین کسی بود که علم ستاره‌ شنایی، علم حساب و نجوم و هیئت را می­ دانست. او نخستین کسی بود که اسلحه به دست گرفت و با کفّار پیکار نمود.
مطابق روایتی از ابو اسحاق کعب بن ماتع الحمیری الاحبار (از راویان اهل سنت)؛ چهار نفر از انبیای الهی هم­چنان زنده هستند که دو نفر از آنان یعنی حضرت خضر(ع)و حضرت إلیاس(ع) بر روی زمین زندگی می­ کنند و دو نفرشان جناب جضرت ادریس(ع)و حضرت عیسى(ع) در آسمان‌اند.

 

 (در صورت امکان ادامه مطالب را مطالعه بفرمایید)

 

تصاویر زیباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه